Thursday, February 14, 2013

Anak Itu Dari Syurga

Assalamualaikum...
Sedap dengar siaran ulangan Episod 8 Selami Jiwa Fadzilah Kamsah bersama Anne dan Prof Muhaya.

Nasihat Prof Muhaya " Bertaubat! Bila kita marah anak. Anak itu dari syurga."
Anak itu anugerah daripadaNya untuk ibubapa. Kita yang mendidiknya. Benar macam Prof Muhaya berkata, anak baik sebab ibubapa yang baik ... betul tu sebab didikan yang baik. 

Mungkin dalam membesarkan 4 orang anak banyak kesilapan dan kelemahan diri Bidadari.Tapi dari membesarnya anak pertama, banyak yang dipelajari daripada kesalahan sendiri dan nasihat daripada kawan serta keluarga. Sesungguhnya bersyukur sebab Allah membuka hati ini untuk menerima nasihat dan merasa kesilapan dalam memastikan anak-anak yang dibesarkan penuh kasih sayang dan tidak lupa disiplin yang berbatas.

Kepada ibubapa tak kira bangsa/agama jagalah anak kita. Didiklah mereka dengan kasih dan sayang. Mereka yang akan menyayangi kita nanti.. yang akan bersama kita nanti. Jangan biar mereka rasa cemburu melihat anak-anak kecil lain mahupun kawan-kawan disayangi dan dicium.. tetapi mereka tidak merasa itu semua sedangkan mereka ada ibu dan ayah bersama.



Bidadari rasa sedih bila melihat kejadian di depan mata, seorang ibu memarahi anak beliau sebab bermain dan berlari-lari serta terjatuh. Sebab bapa sebuk dengan baca iklan di smartboard klinik. Si ibu pula sibuk dengan smartphone. Anak kecil berusia dalam 1 1/2 tahun bermain seorang diri di kaki ibu. Lari-lari terjatuh. Sekali, budak tu terjatuh. Menangis lah. Menangis manja pun. Si ibu terkejut terus memandang-mandang mata yang melihat anaknya menangis. Terus dia marah anak itu.
Geram tak kita tengok.. apahal yang kamu nak marah si kecil tu apa dosa dia...

Baru-baru ni kejadian di bilik darjah Ajeem. Ajeem balik bercerita. Kawan sekelas Ajeem semput (asma) tak boleh nafas. Katanya susah nak nafas. Cikgu tolong dia dan cakap nak telefon ayah dia. Dia nangis cakap tak perlu, dia ok. Budak tu cakap dekat Ajeem, kalau ayah dia datang nanti ayah dia akan marah. Ajeem masih tak faham dia duk tanya kenapa mummy? Kenapa ayah dia nak marah sedangkan dia sakit. Sesungguhnya kasihan pada budak tu masih kecil tapi rasa takut yang amat sangat dengan bapanya.

Kenapa kita kena bertindak sedemikian kepada anak kita? Pernahkah kita letakkan diri kita di tempat mereka sejenak untuk rasa apa yang mereka harapakan belaian dan kasih sayang tu?

Tanyalah diri sendiri. Anak itu anugerahNya. Anak itu Dari Syurga.
Masih belum terlewat untuk kita berubah. Ingat, bila ank kita bangga dan sayang kita, itulah perasaan dan hadiah paling besar tak dapat dibeli dengan wang ringgit. Believe!

~Bidadari



No comments:

Post a Comment