Saturday, July 20, 2013

Resepi Cream of Mushroom Soup

Seronok bila dapat buat cream of mushroom sendiri.. kalau sebelum ni anak-anak nak makan mushroom soup kena lah bawa ke Dave Deli atau Nandos'. Puas sudah mencari resepi yang "reasonable".. akhirnya jumpa jua... 

bila nak cari resepi ni.. kenalah cari resepi yang dapat comment yang bagus-bagus.. tahulah wanita-wanita western.. mereka kalau komen.. sedap tu betul sedap.. kalau tak sedap mereka selamber je cakap. 

Salah satu resepi yang saya jumpa dan berjaya sediakan ialah resepi daripada SimplyRecipes. Sedap.. and can feel like makan di hotel.. 


Cream of Mushroom Soup

Resepi Asal: Bahan-bahan dan cara untuk memasakkan boleh dapatkan di SimplyRecipes http://www.simplyrecipes.com/recipes/cream_of_mushroom_soup/
Siap dengan gambar senang untuk diikut. 

Tips: di sini yang dapat saya kongsi:
1. jika kita cincang cendawan butang halus atau mesin bagi halus mushroom soup kita akan jadi putih
2. jika kita blend cendawan dengan air guna blender basah, mushroom soup kita akan warna kelabu (grey).
3.  pastikan cincang ada yang kasar dan ada yang sangat halus.. 
4. Jangan terlebih butter, first time buat terlebih dia naik oily macam gambar di bawah.
5. Cukup untuk 4 mangkuk shj. Nak lebih kena masak lebih.. 


My cream of mushroom soup... sedap.... yang penting menjadi!.


Bahan-bahan yang saya gunakan :


 saya tambah sedikit shitake (sebelah kanan) untuk rasa wild!


 Cendawan dicincang halus.... rasanya tak cukup halus.. 

cubalah... mesti jadilah.

terima kasih pada orang lama Elise Bauer founder of http://www.simplyrecipes.com/


Saya suka memasak bersama anak-anak perempuan dan lelaki saya.. jadi saya akan cari resepi di mana mereka dapat membantu.. yang tidak mercik dan senang dibuat. Inilah moments kami bersama yang akan menjadi kenangan sampai mereka tua.. 

~bidadari~

2 comments:

  1. Assalam tuan rumah.. Salam ukhuwah dari saya..

    Jemput lawat rumah saya www.themagicgarden.blogspot.com. Tq :)

    ReplyDelete