Tuesday, November 6, 2012

Format Baru UPSR, PMR 2016

Format Baru UPSR, PMR
penerangan.gov.my

Format baru Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR) yang diganti penilaian sekolah, akan diperkenalkan mulai sessi persekolahan 2016, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.
.....
Tapi kohort (kumpulan)yang baru mungkin akan masuk 2011 dan ujian pertama (diadakan) pada 2016. Pada waktu itu, kita akan adakan UPSR baru dan PMR dalam bentuk penilaian sekolah.

~sumber maklumat: Berita Harian


PMR, UPSR To Have New Format From 2016 - Muhyiddin
Bernama Education News Update - 9 Okt 2012

"If we want to improve the UPSR and PMR, it will have to be as early as 2016. It will be for pupils and students who enter the systems in 2011; the first examinations will be in 2016," Muhyiddin, who is on a visit to Australia, told reporters here.

He said the third and final roundtable on improvement of the systems had been completed and the ministry's views and proposals were well-received.

"Generally, I can say that many agree that the UPSR should be retained but with improvements while the PMR should be replaced with a school-based assessment.




********************* 

Inilah bacaan saya hari sejak pengumuman keputusan UPSR 2012 ditangguhkan. Berita yang tak baru dan dah lama diperkatakan perlu juga dikongsi dengan ibubapa diluar sana.. jangan jadi terkejut pulak bila pengumuman dibuat nanti kan?  :)

Jadi untuk Abang Ajeem... akan melalui rentak baru UPSR... rasanya budak-budak tak ada masalah sebab mereka cepat terima sesuatu yang baru. 

Dengan ini juga Kakak Tasha dan kawan-kawan Tahun 6 tahun ni akan mengambil PMR terakhir. Selepas tu Abang Jimo tak sempat dan akan melalui penilaian sekolah dengan format baru. 

Adalah terbaik juga rasanya jika anak-anak pihak yang terlibat dalam membuat keputusan ini... yang akan melaluinya dan bersama-sama dengan rakyat jelata. (it's just a small thot of me)

Apa pun yang diumumkan nanti sesungguhnya yang terbaik telah diteliti dan dikaji untuk anak-anak masa hadapan.

No comments:

Post a Comment