Tuesday, July 28, 2009

Pengalaman 8 hari

Inilah pertama kali tinggalkan Baby Yasmeen yang masih menyusu. Marah habis tok dan wan.. kenapa nak pergi tinggalkan anak yang sedang menyusu. Macam mana dia nanti.. susah hati sungguh. Husband memang tension juga sebab dia yang nak tengok keadaan baby yang tak boleh nak menyusu di sebelah malam.

3 malam sebelum terbang ke Semporna, dah cuba bagi susu botol disebelah malam.. Baby memang tolak 100%. Dengan berat hati pergi juga dan tinggalkan pesan pada daddy jaga anak-anak dan give more attention to baby. Masa pergi ke airport, tak bawa baby sebab tak sampai hati nanti kalau dia nangis nak ikut. Ajim, Jimo dan Tasha asyik lari-lari di airport so tak perasan sangat nak ditinggalkan.

Jumpa kawan-kawan yang nak ke sana so jalan masuk sambil borak so rasa pilu dapat terubat sedikit. Ramai juga jumpa di KLIA dalam 9 orang. Dari KLIA turun ke KK, tukar flight ke Tawau. Di sini jumpa lagi dalam 3 orang, destinasi ke Semporna. First time ke Borneo.. hehehe selama ni asyik teringat kalau ke Sabah mesti sejuk macam Cameron Highland. Apa la saya ni. tup tup sampai di Tawau naik limo ke Seafest Hotel. Rupa-rupanya yang sejuk tu di Gunung Kinabalu .. Tawau dan Semporna panas sangat... tambahan Semporna tu tepi laut.. huh!!!! pedih la kulit-kulit. Ada kawan sorang tu... baru 2 hari di sana dah tukar warna kulit.. hehehehe

Bila sampai.. dah teringat nak balik.. dah teringat kat anak-anak.. terutamanya baby... macam mana dia malam nanti.. Daddy called dia sebuk duk layan baby. Yang lain biasa la sebuk dengan games, Tasha ambil kesempatan untuk ke rumah kawan praktis menari Talent Nite tajaan sekolah.

Esok tu daddy call dia cakap satu malam tak tidur sebab baby asyik bangun nangis cari mummy. sedihnya.. setiap kali dengar suara baby mesti terisak juga la mummy tak dapat tahan sedih... selama ni kalau baby dengar suara dari telefon mesti dia diam je.. paling tidak "..Ahh...hmm..." itu sekali sekala. Tapi kali ni bila baby dengar suara mummy... banyak betul cakap baby.. macam nak ekspress mana mummy.. bila nak balik.. dia keep on cakap je (dalam bahasa dia le). sedih ..sedih.. mengalir air mata tak terhenti.

Daddy cakap mulai malam tu baby akan tidur dengan bibik. Mula mummy memang tak setuju. Tak pernah anak-anak tidur dengan bibik kecuali masa mummy masuk labour room. Bila tidur dengan bibik pandai dia behave. Kurang nangis dan minum aje susu botol. Tapi she behave like a person that in lost.

Lama sungguh nak tunggu last day.. di Semporna, tidur tak cukup lebih kurang 3 jam je sehari ada satu malam tu tak tidur langsung siapkan paperwork dan esoknya pulak terus ke Pulau Bum Bum untuk CSR (Corporate Social Responsibility). Pagi-pagi 6 pagi kami dah tunggu bot di jeti untuk ke Pulau Bum Bum. Di sini 6 pagi macam 8 pagi dah cerah. Tugasan untuk mummy dan kumpulan 2, cat masjid. Kumpulan 1 bersihkan kawasan dan kutip sampah di sekitar masjid, balai rakyat dan kubur Islam. Kumpulan 3 pula masak nasi dan lauk bersama-sama penduduk kampung untuk dijamu kepada semua.

Kami dipesan kena siapkan kerja dan siap makan sebelum 12:00 tengahari. Ini sebab air laut akan surut jadi bot tak boleh lalu untuk balik ke hotel. Malam ada Dinner Talk so kena balik untuk preparation dan finalize the proposal paper.

Bukan saja tak cukup tidur dan rehat, malah makan pun takat 3 sudu nasi je yang dapat masuk. So bila balik sini, memang nampak cengkung habis... so daddy suruh makan byk sikit tak nampak macam org sakit. So biasa la BP slow le nak naik. Harap hari ini dah ok sikit.. itu pun doktor kasi multivitamin dan minta monitor untuk the next 24 jam.

Hingga sekarang duk terngiang-ngiang di kepala bila daddy cakap dia minta baby tidur dengan bibik sebab tak sampai hati tengok baby bila tengah malam bangun duk tunjuk-tunjuk cari mummy kemudian bila baby letak kepala di bahu daddy waktu tidur, baby akan hisap bahu daddy... daddy cakap tak sampai hati nak cerita masa mummy kat Semporna takut nanti rebah sedih.... Bila sampai di airport... baby nampak mummy... terus dia terpinga.. tak tau nak sua tangan ke tidak....

4 comments:

  1. hmmm..mcm tu la kalo tinggal anak²..mngkin sbb yasmeen still breast feed,tu yg lagi kesian tu. Cuma moskel...r u sure Yasmeen ok tido dgn bibik n isap susu botol...or...??hahaha...

    ReplyDelete
  2. Saya pun pernah rasa cenggini masa Ayie dulu...yg lain tu pasal mama dah kerja so tak selalu dgn mama...jadi tak kisah dan no problem kalau mama outstation. Ayie dulu kena tinggal masa kursus penempatan 6 hari kat INTIM. First time berpisah dgn anak sbm ni mmg 24 hours ngan dia pasal kita lum bekerja. Masa tu umur 7 bulan. Balik kursus tu tak hingin dia ngan kita...siap menangis sayu peluk nenek dia ...takmo kita...merajuk...saya apa lagi meraung ler.....uwaaaaaa.Padahal masa kena tinggal tu nenek dia kata elok je. Dah jumpa kita baru dia merajuk.

    ReplyDelete
  3. cis ko biduri.. jangan ko pikir benda yang boleh meragukan..

    ReplyDelete
  4. Dy.. tu sama macam jimo dulu. jadi macam sakit jiwa... itu la dah ibu jadi org korporat macam tu la.. tapi kalau boleh tak mau lagi.. cukup cukup la boss boss oiiii...

    ReplyDelete