Monday, July 27, 2009

TSAZAIC G8 @ Semporna

Satu pengalaman yang tak dapat dilupakan. Di sana kami sekumpulan TSAZAIC G8 (Group 8th) diberi pendedahan berkenaan dengan Integrity dan kehidupan yang sebenar disebalik tabir. Selama ini kita hanya nampak anak-anak yang ke sekolah, mewah dengan duit saku untuk berbelanja di sekolah. Kita berharap semua nya sama..

Bila di Semporna memang tidak tahan air mata daripada terus mengalir... kehidupan mereka amat daif.. lihat lah sendiri...




Begini la kesibukan untuk mencari sesuap makanan.. tak kira usia tak kira keadaan.




Lihatlah 2 beradik ini. Begini la mereka, tidak ke sekolah. Meneman ibu bapa yang bertungkus lumus bekerja untuk memastikan anak-anak tidak kelaparan. Kehidupan mereka kais pagi makan pagi... begitu le seterusnya..





Bila anak-anak lain sedang sibuk bersekolah dan bermain, mereka bangun pagi memikirkan apa yang boleh dibuat untuk menampung perut yang lapar.





Inilah gambar yang amat sedih dilihat. Anak kecil yang berkeliaran, disuap oleh abang dengan penuh tanggungjawab.


Bila kami mendekati anak-anak ini ada yang lari, ada yang bila ditanya umur berapa.. dijawabnya "7" , "20".. sedangkan bukan itu umur mereka sebenar. Yang mereka tahu, belilah "plastik hitam" plastik untuk kita masukkan barang beli di kedai.. satu "20 sen". ada yang sanggup minta untuk gilap kasut. Kalau sebelum ini kita hanya mendengar cerita -cerita ini di negara Indonesia dan India yang begitu ramai penduduk dan kurang kebersihannya.. tapi ini berlaku di negara sendiri bumi Malaysia yang begitu indah dan yang tidak dapat diterima akal.. ianya di bumi Semporna yang begitu famous dengan tourism nya.

Bila disoal, jawapanya mereka di sini ada yang ada dokumen, ada yang tidak ada dokumen dan ada yang imigran. yang disedihkan anak-anak yang terbiar. pada kami yang ke sana.. menitis air mata.. apa pun mereka semua "manusia" mereka semua sama makhluk macam kita. Sebab itu lah komuniti TSAZAIC (IC = Integrity Circles) diwujudkan bagi membangunkan sekumpulan pemimpin yang berintergiti dan tidak akan membebankan rakyat dengan keputusan dan tindakan yang menurut nafsu sendiri. Tindakan kita akan membawa kepada kesusahan dan kesengsaraan anak-anak bangsa.

Kami TSAZAIC G8 sempat ke Pulau Bum Bum untuk aktiviti kemasyarakatan. Walaupun kecil sumbangan kami - membersih kawasan, membersih & mengecat masjid, serta memasak untuk dijamukan kepada warga-warga tua dan miskin. Kami sempat beramah mesra dengan penduduk di sana. Walaupun kecil tapi besar di hati kami dapat menjalankan duty yang setakat yang mampu.

TSAZAIC dari Group 1 hingga Group 8 diharap dapat memberikan sumbangan kepada yang memerlukan dan yang penting akan berpegang teguh untuk mewujudkan culture yang positif dikalangan isi rumah tangga dan tempat kerja. Apa pun.. fikirlah sendiri.. ini semua untuk masa depan anak-anak kita dan anak-anak bangsa kita.... sekiranya kita tidak menegah (rasuah, salah guna kuasa, etc)... siapa lagi...

2 comments:

  1. yalah forgot to warn u about the condition over there..dulu i used to singgah labuan otw balik kpg my dad kat lawas ..kalau duduk kat kedai kopi ker mmg ada la street kids going around begging or nak shine ur shoes ker..but that was like more than a decade back ..i would hv thot the situation improved somewhat..still the crux of d problem in sabah is d overflow of illegal immigrants..that should be addressed urgently & strictly

    ReplyDelete
  2. Hope bila kawan-kawan dah naik jadi bosses and can do something to change they will take action. Who ever the kids based on humility dont have to think of got documents,no documents or immigrants.

    TSAZAIC and the volunteers will have CSR activities... anyone interested. You guys are invited.

    ReplyDelete