Sunday, August 9, 2015

Keseimbangan Untuk Anak-Anak

Setiap anak tu anugerah daripadaNya.

Kita kena banyak bersabar bila tindakan mereka berbeza daripada apa yang kita harapkan.
Kadang-kadang sebagai ibu/ayah kita terlalu menaruh harapan yang tinggi pada anak kita.
Kita kena ingat, dulu kita tak pandai pun macam yang kita nak mereka pandai. Ada yang nak anak dpt no.1, 5A, full 10A, dah boleh membaca dan menulis macam budak 8 tahun pada usia 4 tahun.
COME ON IBU, AYAH!!!

Mari kita tanya diri kita. Kita tu dulu macam tu ka? Ada tak mak ayah kita dulu pukul, marah , pressure kita study , homework, tuition sampai anak-anak tu tak kenal zaman. Hidup dalam stress.

Sebenarnya sikap ibu/ayah begitu dulu mereka tak macam tu, tapi MEREKA NAK MACAM TU. Nak 5A, nak 10A. kenapa? sebab nak jadi bahan cerita. sebab nak rasa bangga. Sepatutnya kita nak buat bahan cerita dan berbangga dengan kejayaan kita. Bukan dengan kejayaan anak-anak. Kita bangga untuk mereka. Apa pun jangan sampai mereka tak ada zaman kanak-kanak. Hormatilah mereka.

Hidup ni kena balance , dunia dan akhirat. untuk dunia bagi anak-anak mereka kena balance antara belajar dan keseronokan zaman kanak-kanak. Tidak kita lupa untuk lengkapkan mereka dengan solat dan Alquran.

Mari lah kita sama-sama jadi ibu/ayah yang rapat dengan anak-anak , mesra dan memahami kehendak anak-anak. Anak-anak yang sayang ibu bapa mereka, mereka akan buat yang terbaik untuk diri dan keluarga.

Banggalah dengan anak-anak kita apa pun keputusan peperiksaan yang mereka dapat. Jika keputusan mereka teruk, berilah mereka peluang dan kata-kata supaya mereka akan cuba lebih baik. Kenal pasti apa yang effect kepada keputusan mereka. Terlebih games ke? terlebih telephone ke? terlebih bola ke? terlebih sosial ke?

Apa pun jum sama-sama kita jadi ibu / ayah disayangi dan dihormati.

No comments:

Post a Comment