Wednesday, July 2, 2014

Sekeluarga Sambut Ramadhan 2014

Perancangan untuk sambut Ramadhan tahun ni sangat berkobar-kobar, kerana niat nak meraikan Ramadhan dikalangan anak-anak. Alhamdulillah dah masuk hari ke 4 Ramadhan, semua masih teguh dan semangat berpuasa. Tiada dengar lagi keluhan si abang-abang. Katanya anak lelaki ni yang akan banyak pe'el tapi Bidadari sangat bersyukur Abang Ajeem dan Abang Jimo steady dan memang semangat nak puasa penuh.

Di ambang Ramadhan sempat ke Mozers, Kompleks D'Bayu, Bukit Jelutong [03-77341783] untuk makan favorite sekeluarga. Mesti la Nasi Makhloba Lamb, Zahra (Bunga Kobis Bakar), Chicken Wings dan air Vimto.
 Zahra & Chicken Wings


Vimto air minuman favorite sekeluarga.. kena pula waktu cuaca panas

Memandangkan kemeriah di masjid-masjid dan surau , anak-anak pilih nak Terawikh di rumah. Jemaah Isyak dan sambung terawikh. Rasa sangat Ramadhan dan mula.

Anje siap pesan jangan lupa kejut dia untuk bangun sahur. Macam biasa orang yang kecoh nak bercerita tak hingat pulak dia ni jam 4:45pagi semua tak larat nak layan.. hehehehe

Yang tak disangka Anje, Anje puasa penuh untuk hari yang pertama. Siang hari duk nyanyi lagu frozen dan menari.... bila masuk jam 6:00pm tuptup terbongkang.. hehehehe.. Alhamdulillah bila buka puasa seronok dia sebab ada sambal petai, terus terjah tu jer...

 
Menu Pertama

 Menu Kedua

Menu memang sempoi.. hampir sama jer menu.. apa nak buat, atas permintaan.. Ayam Goreng Bertepung oleh abang-abang, petai mesti dari Anje.

Masa ini macam-macam cerita ada kesah didikan anak-anak untuk berpuasa. Ada yang tegas. Kami pilih yang moderate. Biar anak-anak rasa nikmat dan memahami bulan puasa. Masa mereka kecil kalau boleh puasa penuh teruskan, tapi mesti kena sahur. Kalau tak dapat puasa penuh, separuh atau 3/4 hari pun mesti kena sahur/makan sedikit sebelum mula puasa.

Masa anak-anak sekolah tadika, mereka akan makan di sekolah atau lepas balik sekolah, lepas tu mula puasa. Masa sekolah petang (Darjah 1-3) makan lepas bangun pagi, lepas tu mula puasa. Dengan galakan dan keseronokan ni , macam abang Ajeem, darjah 3 dah puasa penuh dengan sendiri. Sebab tu kali ni bila Anje puasa penuh wow.. rasa suka sangat. Mesti dia malu dengan abang hahahaha.. Abang mesti akan usik kalau dia berbuka.

Seronoknya bila berpuasa dengan anak-anak yang macam-macam kerenah dan cara mereka sendiri.


No comments:

Post a Comment