Sunday, July 13, 2014

Gaya Mereka


Tiga beradik yang seperti satu kumpulan rappers  Ini mood pakai hood. Yang paling gombira mestilah adik yang sentiasa  nak geng dengan abang-abang.

Bila dua tiga kali tengok... wow besarnya Anje. Dah tinggi.. :) berbanding dengan abang Ajeem darjah 4 dan abang Jimo darjah 6.

Semalam Anje ada tunjuk youtube Upin Ipin. Tiap-tiap hari dia suka lah layan youtube UpinIpin ni. Sebab banyak cerita baru. Salah satu adengan yang sangat menyentu hati adalah masa Kak Rose jahitkan baju raya untuk Upin Ipin (cerita lama).

Anje: Mummy, cuba tengok ni.
Kak Rose tunjukkan baju raya baru untuk Upin Ipin. "Baju untuk adik-adik kesayangan akak."
Kak Rose terus peluk Upin Ipin. "Sayang adik-adik akak".
(Lebih kurang gitulah skripnya)
Anje: Mummy, kenapa kakak (Tasha) tak peluk Anje macam ni?
Dengan wajah yang sgt frust.
Anje: Anje nak la macam ni. Kakak kena la buat dulu.
Mummy: Ok, nanti mummy akan cakap dengan kakak.
terharu juga dengar permintaan anak bongsu sorang ni.

Terkejut kakak bila Anje cakap macam tu. Hmm.. biasa lah anak remaja yang stay macho...harap-harap kakak akan lebih emahami adik. Kalau dengan Jimo yang penyayang tu memang akan dipujuk abang, dipeluk... Nasib baik ada abang Jimo yang berjiwa sentimental. :)

Seronok melihat kerenah anak-anak membesar. Memang ada pelbagai ragam, tapi elaklah kita melepaskan geram, marah pada mereka. Jangan kita menyesal bila besar mereka tidak mesra dengan kita. Mereka membesar dan belajar dari persekitaran.

Cerita pasal ni, tak payah lah kita nak tunjuk yang kita ni tegas sampai tengking-tengking anak, tinggikan suara depan orang. Walaupun mereka kecil tapi mereka tau akan perasaan malu. Mana adap kita sebagai ibu bapa yang menjadi contoh buat mereka. Kalau mereka salah ckp dengan baik. Setiap anak mesti ada soft-spotnya.

Let's enjoy our weekend...

~Bidadari

No comments:

Post a Comment