Tuesday, September 10, 2013

Anak Suka Nangis Di Malam Hari

Sejak dua menjak ni.. dengar cerita anak-anak suka nangis waktu malam.. especially nak susu. Nangis.. Nampaknya ada ibu-ibu yang penyabar.. ada yang stress bila anak terjaga tengah malam hek-hek-hek.. waaa..waa...wa...

Ibu atau ayah kena bangun di tengah malam layan kerenah anak.. itu lah sebab kenapa anak-anak tu kena hormat ibu bapa.. bukan sahaja tuntutan agama. Jangan lupa pula bila dah besar nanti jaga ayah dan ibu.

Kami pun melalui pengalaman yang sama. cuma kakak Tasha, alhamdulillah.. Allah tu Maha Kuasa. Dia tahu tahap mana kita boleh terima. Kakak Tasha anak yang senang di jaga masa kecil.. 4 Jam tidur.. 2 jam bangun.. macam ada time clock. Cukup tidur 4 jam.. Kakak akan bangun main, makan, mandi apa apa yang sesuai.. cukup 2 jam... dia pun nak tidur.. tak kira lah gi jalan ke, rumah orang ke.. malam ke siang ke.
Bila dah makin berpengalaman.. abang-abang makin kerap bangun. Anak-anak yang merengek ni.. rasanya itu dah pe'elnya. terima je lah.. tapi bila kita terima dengan tenang dan mengatakan itulah kerenah dia untuk dia tahu waktu besar nanti.

Macam mana pun.. abang-abang cukup comel dan tak banyak sangat halnya.. ujian rasanya bila sampai ke Anje.. Anje suka hek-hek-hek-hek.. masa masih baby.. cepat-cepat dilayannya supaya dia tak berlarutan.. Kalau kakak dan abang-abang bila demam.. saya dengan daddy kena ikut turn  berjaga sebab mereka tak berbunyi.. hek pun tidak.. huk pun tidak.. lagi panas lagi senyap.. Stress sebab kesian... Bila come to Anje.. wau.. ini baru macam kita biasa dengar anak yang merengek bila sakit..hek-hek sepanjang malam.. tutup mata, tutup mulut.. kali ni stress juga.. double stress. Satu kesian sebab dia sakit .. satu lagi stress sebab merengek tu.. macam mana nak buat.. Apa nak buat? layan je lah.. doa supaya cepat sembuh.

Anje bila kecil pun bila waktu malam suka juga nak menangis minta susu.. situasi tu tak lama.. bila dah tahu perangai nya begitu.. mula je Anje nak nangis.. sebab saya memang senang terjaga bila budak mula gelisah. Terus saya bangun bagi Anje susu. Sambil tu.. agak tiap-tiap malam juga.. tak lama.. pesanan di telinga Anje.. masih ingat lagi.. dengan manjenye.."Anje, bila anje nak susu ke nak mummy ke.. Anje cakap je kat mummy.. 'mummy, mummy, nak susu.'" selalunya Anje akan hangguk.. selepas beberapa kali pesan.. alhamdulillah.. sampai sekarang Anje akan terbangun tengah malam dan kejutkan saya.

Ini adalah pengalaman sendiri yang ingin saya nak kongsi. Sebolehnya kita yang tahu terbaik dan cara untuk mendekati serta mendidik anak. Tegas dan sayang. Mereka akan menghormati jika kita kota kata-kata kita dengan tindakan segera seperti yang dipinta. Tak perlu kita banyak memikirkan anak akan over manja dan tidak dengar kata bila kita manjakan mereka asalkan mereka tidak naik kepala.

Rasa rindu pulak teringat pasal baby..

~Bidadari

No comments:

Post a Comment