Sunday, August 16, 2009

Abilene Paradox

Perkataan "Abilene Paradox" mungkin satu yang baru buat kita. Tapi sebenarnya kita bergelomang dengannya setiap hari.. terutama sekali dalam masyarakat Malaysia yang diajar untuk menjaga hati orang lain.

The Abilene paradox is a paradox in which a group of people collectively decide on a course of action that is counter to the preferences of any of the individuals in the group. It involves a common breakdown of group communication in which each member mistakenly believes that their own preferences are counter to the group's and, therefore, does not raise objections. [defition by Wikipedia]

Contohnya:
Bila nak pergi makan, sebenarnya tempat yang dicadangkan tidak disukai tapi kerana ingin menjaga hati seseorang maka setuju aje.

Effect:
Bila sesuatu terjadi contohnya makanan kat situ tak sedap atau menyebabkan sakit perut, mula menuduh antara satu dengan yang lain dan cuba mempertahankan bahawa dia tak prefer sebenarnya tempat tersebut. Tapi masa awal dia di dalam kumpulan tersebut yang setuju dengan idea tersebut.

Moral of the story:
Communicate honestly and sincerely. Be honest to yourself and other parties. Dengan ini dapat elakkan tuduh menuduh antara satu sama lain.

Macam biasa dengar dan rasa je kan? Kadang-kadang ianya terjadi dalam pengurusan kerja terutama bila bos kecik nak jaga hati bos besar akhirnya anak buah menjadi mangsa... sementara kita ni anak buah kita perhati dan belajar. Jadikan kita golongan bos kecil dan bos besar yang lebih baik dan menjadi role model untuk genarasi yang sedang bercambah.

No comments:

Post a Comment