Monday, April 25, 2011

SCAM Caller Ringtone 22990, AWAS!

Saya ni memang sukaaaa la sangat lagu-lagu dendangan Anuar Zain.. Jadi bila ada Caller Ringtone Anuar Zain "Sedetik Lebih" gatal lah tangan ni membeli caller ringtone utk RM1.50. Ingat setakat tu je.. lepas seminggu tup tup message masuk:

RM0>Langganan mgguan lagu anda bjaya diperbaharui, RM1.50 tlh dicaj ke akaun anda. Ttakluk T&S.

Tak puas hati la pulak. Bila pulak saya agree dengan bayaran RM1.50 sebulan. Banyak tu. kalau buat call lagi untung kpd kenit-kenit di rumah.

Puas saya cuba untuk unsubscribe. Tak pandai la pulak. Nasib baik bila search ada jumpa sahabat net yang juga sudah terkena dan dengan baik hati bagi tahu macam mana nak unsubscribe perkhidmatan ni. Terima kasih byk-byk.

Berikut adalah langkah-langkah untuk berhenti melanggan dari Celcom Caller Ringtone CMT 22990 :-
1. taip *118# pada telefon bimbit anda dan tekan hantar/send.
2. Balas mesej yang diterima dengan pilihan 2. Channel X
3. Balas mesej yang diterima dengan pilihan 4. CMT
4. Balas mesej yang diterima dengan pilihan 7. Unsubscribe.
Bila sistem balas kata betul ke nak unsubscribe jawab "Yes"...
Tunggu sampai 22990 hantar message: RM0>Langganan CMT anda telah ditamatkan.
Jadi sama-sama kita berkongsi. kalau you all semua nak continue dengan perkhidmatan ni dan nak pilih lagu-lagu lain teruskan je.
Yang rasa tak puas hati tu.. masa kita first time request tak ada pulak dia cakap akan ada automatik deduction akaun kita. huh!!!!!!
Walla....

24 comments:

  1. kuang ajor kan? adoii, saya nak stop jugak ni..hantar ke 22990, tapi xdibalasnye jugek. geram sungguh!

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum.kawan saya terkena macam ni jugak,harap solution ni menjadi.boleh tak saya linkkan entri ni ke blog saya?thanks!

    ReplyDelete
  3. Skrg ni step dia lain..
    1) Dial *118#, SEND ke 22990.
    2) Cari The Cube, pilihan no. 3
    3) Seterusnya, ambik Musicube, pilihan no.6
    4) cari CMT, pilihan no.2
    5) Akhir sekali pilih no. 7, UNSUBCRIBE.

    LEGA!!

    ReplyDelete
  4. Sekarang ni Cik Naajihah ... macam macam kes.. jadi berhati-hati.. Org macam saya dah kena u.. now bo layan jer lah sms yg masuk

    ReplyDelete
  5. skrg gna cara ni:
    CMT DELETE KODLAGU hantar ke 22990

    ATAU cara ini:
    1) Dial *118#, tekan SEND.
    2) Cari The Cube, pilihan no. 5
    3) Cari lagi The Cube, pilihan no. 1
    4) Seterusnya, ambik Musicube, pilihan no.2
    5) cari CMT, pilihan no.4
    6) Then pilih no. 8, MANAGE SUBSCRIPTION.
    7) Akhir sekali pilih no. 1, UNSUBCRIBE.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kenapa bila tekan no.1 utk unsubcribe kluar "RESULT UNKNOWN"?

      Delete
    2. very helpful...thank you
      yg 5) tu CMT info

      Delete
  6. Terima kasih beri tip-tip ya...jimat RM1.50 boleh beli sebungkus nasi lemak. Burp...Alhamdulillah.

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. SCAM Caller Ringtone 22990, AWAS!

    skrg gna cara ni:
    CMT DELETE KODLAGU hantar ke 22990

    ATAU cara ini:
    1) Dial *118#, tekan SEND.
    2) Cari The Cube, pilihan no. 5
    3) Cari lagi The Cube, pilihan no. 1
    4) Seterusnya, ambik Musicube, pilihan no.1
    5) cari CMT info , pilihan no.6
    6) Then pilih no. 8, MANAGE SUBSCRIPTION.
    7) Akhir sekali pilih no. 1, UNSUBCRIBE.
    8)Bila sistem balas kata betul ke nak unsubscribe jawab "Yes"...

    ReplyDelete
  9. Terima kasih Kaito kerana berkongsi.
    InsyaAllah dapat membantu rakan-rakan lain.

    Kadang-kadang perbelanjaan yang rincit inilah yg memberi impak kepada perbelanjaan kita bulanan.

    ReplyDelete
  10. terima kasih di atas bantuan ini ' maklumat anda amat saya hargai

    ReplyDelete
  11. saya dah buat dah cara ni beberapa bulan lepas tapi hari ni dia dtg balik. Pegi Celcom pun dia orang tak boleh buat ape. Pelik betul celcom tu nanti saya nak pakai line lain terminate je line bodoh ni

    ReplyDelete
  12. Ishk.. mana boleh macam tu jawapan daripada telco services. Mereka bertanggungjawab untuk menjaga customer, kita bayar bill.
    Anda boleh buat aduan di Sistem Pengurusan Aduan Awam di KKMM.
    http://kkmm.spab.gov.my/eApps/system/index.do

    Ramai kita tak tahu sebenarnya kita boleh buat aduan dan KKMM akan membuat investigation jika services telco tak bagus, network tak sampai pada sesuatu tempat. Kita bayar services mesti ada hak untuk bersuara. Dan KKMM akan membantu. Kita gunakan channel yang ada.

    ReplyDelete
  13. Replies
    1. Nak nangs..da try tpi dy kta servis tk d gnakn...

      Delete
  14. pelik la! baru tadi je unsubscribe servis 22990 yg tak pernah aku subsc pon tapi dia cakap YOU ARE NOT SUBSC THIS SERVICE. tapi kenapa asyik2 dapat msg dari nombor tu? kadang2 dia call terus. semua telco tak jaga nombor kita dari third party. pukimak la! siapa kat sini altel user? nak tanya ni ok tak altel sbb aku nak tukar ke provider altel ni? klo altel pon sama mmg tak boleh cakap apa la

    ReplyDelete
    Replies
    1. 22990 tu no computer generated celcom la bodoh, jgn jd bangang sgt nak tuduh telco...semua telco ada no mcm tu

      Delete
    2. Jika ada maklumat yang baik boleh dikongsikan.

      Delete
  15. Dh ler line cam hawau jer! Pastu nk ambil kesempatan pulak pd pelanggan. Hai celcom kami semua pengguna berbayar tolonglah hagainyenye geram jer 😬

    ReplyDelete