Thursday, January 6, 2011

Sponsorship/Rasuah

Hari ini ada topik menarik sembang-sembang FB... topik ni dikeluarkan ideanya oleh seorang kawan. bagus la kalau kita gunakan FB utk tujuan yg lebih faedah dan sharing maklumat, idea etc...

balik kepada pasal sponsor ni actually cuba kita fikir, kalau kita tak ada "power"... adakah org nak kasi sponsor kat kita? siapa kita? apa kedudukan kita? sapa kata hanya bos yg ada power... "influence" juga merupakan "power" utk kita mendapat sponsor... ini cerita pasal sponsor bila kita kerja. ada org nak kasi sponsor pada suri rumah? si pencen?

apa pun depends kepada niat.. sekiranya niat dia memang baik.. tapi kalau boleh dielakkan cuba la. memang benar kadang2 dlm dunia kerja ni susah nak elak daripada sponsorship ni.. as long as we have tried.. and try to avoid it.. that's good.

Bukannya apa.. kita tak nak terlibat dlm kes-kes yg akan menjadi isu audit dan investigation SPRM. kita sama-sama beringat dan ingat mengingati... manusia biasa pelupa dan terlupa.

Jangan silap pula.. dalam kerja ada juga sponsor positif.. contohnya sponsor biasiswa HLP hehehehe... sapa tak mau... mungkin ada yg lain nak share contoh2 sponsor yang positif dan negatif.

kalau kita ada rasa ragu2 ... try to avoid the sponsor tu....

2 comments:

  1. Betulll...Org akan bagi sponsor jika ia memberi keuntungan bagi pihak dia jugak...macam kita yg bekerja gomen ni..benda2 gini perlu berhati2...krn kita tak dpt jangka apa akn terjadi dimasa hadapan...mungkin yg disponsor tu akan bertukar tuduhan menerima sogokan plak..

    ReplyDelete
  2. Jadi..bila dekat dengan raya dan cny ke...jgn la bersedih kalau tak dpt apa-apa daripada vendor. Mungkin ada kebaikan..

    ReplyDelete